Får du nok D-vitamin? Få svaret her!

Skrevet av
kvinde i solnedgang d vitamin med24

Vi får mest D-vitamin fra solen og normalt kun veldig lite fra kosten. Det er sånn om sommeren, hvor huden er utsatt for solens ultrafiolette stråler, at vi får tilført D-vitamin. Hvor mye du er ute er avgjørende for tilførselen av D-vitamin. Opphold i solen med bare underarmer, hender og ansikt i en halv time daglig i sommerhalvåret, anses for tilstrekkelig til at du kan danne det nødvendige D-vitamin. Du danner også om sommeren et lager D-vitamin, som du tærer på den følgende vinter.

Dessverre er lageret ikke stort nok til å dekke de mange mørke måneder vi har i Norge. Derfor kan det være en god idé og nødvendig å supplere med D vitamin som kosttilskudd.


Hva er D-vitamin godt for?

D-vitamin er spesielt viktig for kroppens opptak og omsetning av kalk og for bein og muskler. Vitaminet bidrar til et velfungerende og sterkt immunforsvar og er i tillegg nødvendig for at kalk kan transporteres fra tarmsystemet til skjelettet. Du opptar D-vitamin gjennom huden og visse matvarer. D-vitamin er ikke et enkelt vitamin, men består av D1, D2, D3, D4 og D5. I motsetning til andre viktige vitaminer som leveres igjennom kosten, kan kroppen også produsere D-vitamin fra sollys. Derfor blir det også ofte kalt for solskinnsvitaminet.

Kjøp D-vitamin
  • Øke opptaket av kalsium om tarmkanalen
  • Bidrar til å vedlikeholde normalt skjelett
  • Bidrar til normal funksjon av immunsystemet
  • Vedlikeholder normale og sunne tenner
  • Bidrar til normal muskelfunksjon

Hvem bør ta D-vitamin tilskudd?

Alle som ikke kommer utendørs og/eller går med en tildekket påkledning (lange ermer og lange bukser/ nederdeler) og dermed ikke får nok sol på huden, har behov for å ta et tilskudd D3 vitamin.

Spebarn og småbarn

Nyfødte barn har et lager D-vitamin. Hvor stort dette lageret er, avhenger av hvor mye D-vitamin deres mor har kunnet overføre til dem under graviditeten. I løpet av de første 6 ukene minskes barnets lager. Morsmelk inneholder ikke tilstrekkelig D-vitamin til å dekke barnets behov. Det anbefales derfor at spebarn fra de er 6 uker gamle får 10 mikrogram (400 IE) D-vitamin tilført daglig som D-dråper. Dråpene er enkle for foreldre å dosere og for barnet å svelge. Morsmelk alene inneholder ikke tilstrekkelig D-vitamin til å dekke barnets behov.
Fra barnet er større og kan tygge en vitaminpille, kan D-vitamin gis som multivitaminpille.

Eldre

Mange eldre har for lavt nivå av D-vitamin, og særlig sykehjemsbeboere og eldre som ikke kan komme utendørs lider ofte av D-vitaminmangel.

Sykehjemsbeboere anbefales et D-vitamintilskudd på 20 mikrogram (800 IE) daglig, og selv om det drikkes melk eller spises melkeprodukter, bør det kombineres med et kalsiumtilskudd på 800-1000mg.

Personer med annen etnisk bakgrunn

En rekke undersøkelser har vist at de fleste innvandrere med muslimsk bakgrunn eller asiatisk herkomst lider av D-vitamin mangel. Det gjelder alle aldersgrupper og både menn og kvinner.

Den viktigste årsaken til dette er at de ofte bærer tildekket bekledning, som begrenser det hudområdet som utsettes for solen og at de på grunn av deres mørke hud ikke danner så mye D-vitamin gjennom huden. Det anbefales et tilskudd på 10 mikrogram (400 IE) D vitamin daglig.

Gravide og ammende

Gravide anbefales et daglig tilskudd på 10 microgram (400IE) tilsvarende den dosen som er i en multivitaminpille til gravide.

Vegetarer og veganere

Veganere og vegetarer har en økt risiko for D-vitaminmangel, da de ikke får D-vitamin fra blant annet fisk, kjøtt og melkeprodukter.


D-vitamin mangel symptomer

Symptomer på D-vitamin mangel

En stor prosentdel av oss som lever i Norge, lider av D-vitaminmangel. Det skyldes ofte at vi har mange mørke måneder, hvor solen ikke er fremme særlig lenge. Vi får derfor ikke dekket vårt daglige behov i de mange mørke måneder.

Symptomene på stor D-vitamin mangel er:

  • Muskelsvakhet, f.eks. besvær med å gå i trapper og reise seg fra en stol
  • Smerter i skjelettet eller rundt omkring i kroppen
  • Prikking i hender og føtter
  • Mangel på D-vitamin øker risikoen for få beinskjørhet i alderdommen

På grunn av D-vitamintilskudd til spebarn er engelsk syke en meget sjelden sykdom i dag i Norden. Når det i de senere år har vært konstatert engelsk syke, har det vært blant barn med annen etnisk bakgrunn.

Har du symptomer på D-vitaminmangel, bør du henvende deg til legen. Din lege kan ta en blodprøve som viser hvilke vitaminer og mineraler du kanskje er i underskudd av, og som du kan få tilført gjennom eventuelle kosttilskudd.


Har du D-vitamin mangel?

Det kan være vanskelig å vite om du har fått nok D-vitamin i sommerhalvåret, og om du får nok D-vitamin gjennom kosten. Derfor kan du med en test for D-vitamin-mangel, enkelt og raskt undersøke om du mangler D-vitamin.

Du får selvfølgelig en veiledning med testen, som guider deg igjennom den enkle, sikre og praktiske prosessen. Testen er en immunokromatografisk test, som ved hjelp av spesielle antistoffer er i stand til å dektere de forskjellige nivåer av 25-hydroxyvitamin D i blodet. Testen fremhever konsentrasjonen på 4 nivåer. Husk å lese veiledningen nøye før bruk.

Vær oppmerksom på at teksten er indikativ. Det anbefales at du søker profesjonell rådgivning eller lege for å vise resultatet.


Anbefalt daglig inntak av D vitamin

mor og sønn leker og ler med24

Mangel på D-vitamin er langt fra et nytt fenomen. Allerede i 2007 ble det gjort en undersøkelse av 199 unge jenter i alderen 12-13 år og en undersøkelse av 221 eldre kvinner 70-75 år fra Danmark, Finland, Irland og Polen. Resultatet var at 92% av jentene og 67% av kvinnene hadde utilstrekkelig D vitamin i kroppen. 37% av jentene og 17% av kvinnene hadde D vitaminmangel.

Risikogruppe 10 µg D-vitamin:

  • Barn 0-4 år (d-dråper)
  • Gravide
  • Barn og voksne med mørk hud
  • Barn og voksne med tildekkende bekledning
  • Personer som ikke får eller unngår sollys

Risikogruppe 20 µg D-vitamin kombineret med 800-1000 mg kalsium:

  • Personer over 75 år
  • Sykehjemsbeboere
  • Personer med økt risiko for beinskjørhet uansett alder

Naturlig inntak av D-vitamin gjennom mat

Det er meget vanskelig å få dekket sitt behov for D-vitamin gjennom kosten alene. Kostundersøkelser viser også at vi kun får dekket en mindre del av vårt behov gjennom kosten. Det skyldes at D-vitamin kun finnes i større mengder i fet fisk, som f.eks. laks, sild, tunfisk og makrell. I tillegg forekommer D-vitamin i begrenset mengde i kjøtt, ost og egg. Det er tilsatt litt vitamin D i margariner, smør og enkelte typer av lettmelk. I planteriket finnes D-vitamin kun i små mengder i visse sopper. Dessverre inneholder ingen av disse matvarer nok D vitamin til å dekke vårt behov gjennom en normal kost.


Kan kroppen selv danne D-vitamin?

Kroppen er i stand til og selv danne D vitamin. Det gjør vi ved å oppholde oss ute i solen i minimum 15-30 minutter hver dag. En solkrem på over faktor 8 og tøy begrenser dog opptaket av solen. En daglig mengde sol på ansikt og hender er tilstrekkelig til at huden danner nok D vitamin og lagrer vitaminet i depoter - i blant annet leveren. Depotene bygges opp om sommeren, og du tærer så på dem om vinteren. Dessverre er våre depoter ikke store nok til å dekke vårt behov for vitaminet gjennom den norske vinter. Det er derfor viktig at du er særlig oppmerksom på at du får tilstrekkelig med D-vitamin i de mørke vintermåneder.

D-vitamin som kosttilskudd

Det finnes mange forskjellige D-vitaminer og i flere styrker som kosttilskudd. Den mest brukte D-vitamin er 10 mikrogram. D-vitamin finnes fra 10 mikrogram helt opp til 90 mikrogram uten resept. D-dråper til babyer inneholder 10 mikrogram som anbefalt.


D-vitaminforgiftning - Kan man få for mye D-vitamin?

D-vitamin er et fettoppløselig vitamin og du kan derfor få for mye D-vitamin. Forskjellen på disse er at de vannoppløselige blir utskilt med urinen, hvor fettoppløselige hoper seg opp i kroppen. Det betyr også at du kan overdosere fettoppløselige vitaminer og at du skal følge det anbefalte daglige inntak nøye for å ikke risikere bivirkninger eller forgiftningssymptomer.

De viktigste tegn på vitamin D-forgiftning er økt konsentrasjon av kalk i blodet, manglende appetitt, kvalme, oppkast og forstoppelse.

  • Voksne bør ikke innta mer enn 50 mikrogram (2000 IU)
  • Barn høyst 25 mikrogram (1000 IU) D-vitamin daglig
  • Gravide og ammende må kun ta kosttilskudd hvor D vitamin høyst utgjør 10 mikrogram. Inntak av meget store doser D vitamin under graviditet og amming kan nemlig medføre fosterskade og skader på det diende barn.

Bivirkninger

  • Kvalme
  • Hodepine
  • Appetittløshet
  • Tretthet
  • Vekststansing hos barn
  • Magesmerter
  • Dehydrering
  • Hjerterytmeforstyrrelser

Obs. Det er ikke mulig å få for mye D vitamin gjennom kosten eller solen.

Kilder: Altomkost.dk, netdoktor.dk, sundhed.dk, helsedirektoratet.no og matportalen.no


Er du nysgjerrig på å lese mer om de andre vitaminer? Finn våre artikler her.

Fri frakt fra 499 kr

Med Helt Hjem eller Postnord

14 dagers returrett

14 dagers retur- og angrerett fra du mottar varen

Medlemsbonus

Du får bonus hver gang du handler hos oss

Kundeservice

Kontakt oss på tlf. 21 95 94 90 (09-15 hverdager) eller email info@med24.no

Spar enda mere på alle dine sunne innkjøp!

Meld deg til nyhetsbrevet vårt og få tilgang til eksklusive tilbud, kampanjer og eksperttips til en sunnere livsstil.