Kundeservice
0 varer
Kurv

Forebygg forkjølelse

Hvordan forebygge forkjølelse

Hvordan kan du unngå å bli forkjølet?

God håndhygiene forebygger forkjølelse!

Forebyggelse av alle slags sykdommer starter med en god håndhygiene. Om du ikke har tilgang til vann og såpe anbefaler vi å bruke hånddesinfeksjon.

Dersom du er blitt forkjølet bør du unngå å hose og nyse mot andre. Bruk et lommetørkle, ikke host i armkroken, og husk å ha en god håndhygiene!

Om mulig bør du unngå kontakt med personer som allerede er forkjølet. Forsøk å unngå steder hvor mange mennesker oppholder seg som tog, trikk, fly, konferanser, messer og andre arrangementer. Hvis du har vært i kontakt med personer som er forkjølet eller har vært i kontakt med overflater som kan vøre smittet skal du unngå å røre ved øyner og nese.

Her har vi samlet noen gode råd om hvordan man kan forebygge en forkjølelse, unngå å bli smittet, og hva som egentlig er forskjellen på en forkjølelse og influensa. Hva er en forkjølelse? For å bli forkjølet må du bli smittet av et forkjølelsesvirus.
Det finnes mer enn 100 forskjellige slags virus som kan forårsake forkjølelse – smitten skjer ved kontakt med f.eks. hender eller luftbåren (bakterier i luften) fra person til person. Det mest normale er håndsmitte, hvor man smittes ved å få et forkjølelsesvirus på hendene og deretter fører det opp til nesen eller øynene.

Forkjølelsesvirus kan overleve i flere timer, og det er derfor viktig med god håndhygiene for å hindre forkjølelse. En forkjølelse start ofte med at man får vondt i halsen og det kan gjøre vondt når man svelger. Senere kan man begynne å hoste og nyse, nesen begynner å renne og blir tett fordi slimhinnene hovner opp. Detter er spesielt noe man opplever når man ligger nede og ved sengetid. Ofte er man sløv, har hodepine, rennende nese og propper i ørene. Barn får ofte feber når de forkjølet, noe som ikke ses like ofte hos voksne.

En forkjølelse varer ca. en uke eller lengre. Gjennomsnittlig blir man forkjølet 2-4 ganger per år. Forkjølelsen kan ramme folk i alle aldre, men barn er mer utsatte da immunforsvaret deres fortsatt er under utvikling.

En helt alminnelig forkjølelse forårsakes av en virusinfeksjon og vi har ingen behandling mot virusinfeksjoner. 


Forkjølet kvinne som snyter seg

Forkjølelse eller influensa? Hva er egentlig forskjellen?

Akkurat som forkjølelse er influensa en virussykdom som er mest aktiv om vinteren. Normalt varer en influensa 3-5 dager, men man kan ofte føle seg trett og uopplagt i flere uker etter. I tillegg til de symptomene man har ved en forkjølelse kan man få hodepine, ømme muskler, feber, manglende appetitt, og ofte dårlig mage når man har influensa.
Influensa er en virussykdom og det finnes ingen medisin som virker mot det. I stedet er det viktig å forebygge og ta vare deg selv hvis du er blitt syk.

Hva kan du gjøre hvis du har fått influensa?

Unngå røyk, alkohol og store mengder kaffe. Disse stoffene stresser kroppen og immunforsvaret, og kan gjøre at det tar lengre tid å bli frisk. Drikk masse vann! Du mister nemlig væske når du har feber. Hold deg i ro, sov så lenge du kan og slapp av. Bruk gjerne produkter mot hoste som vil gjøre at du får sove bedre. Du kan også godt ta smertestillende medisin som kan hjelpe med å senke feberen. Hvis symptomene ikke er bedre etter en uke bør du kontakte legen din.

God søvn og fysisk aktivitet holder deg sunn

Først og fremst bør du sørge for at du får nok søvn. Sørg for at hygienen er god i soveværelset. Det handler ikke bare om hvor mange timer du sover, men også om å velge en god madrass, et stille sted, for mange et mørkt rom og ingen avbrytelser. Prøv å kutte ned på kaffe, te og andre koffeinholdige drikker innen sengetid.

En god nattesøvn avhenger også av om man er i bevegelse i løpet av dagen samtidig at man får brukt opp energien. Gå en tur, også selv om det er kaldt (husk refleks)! Sørg for å være i bevegelse i løpet av arbeidsdagen. Det er fristende å kaste seg i sofaen når de mørke vinterkveldene kommer, men det lønner seg å gjøre en ekstra innsats for å finne en aktivitet som passer til nettopp deg. F.eks. en squash turnering med vennene, en gruppetrening på treningssenteret eller kanskje nettbasert yoga undervisning.
Personer som er utsatt for fysisk eller psykisk stress blir lettere syke enn andre. Jobber du i et miljø med mye stress? Er det noe du kan gjøre for at situasjonen kan forbedre seg? Er det noe du kan gjøre hjemme dersom miljøet hjemme er stressende?


Sunn mat, salat med kylling, tre epler og en grønn smoothie

Styrk immunforsvaret gjennom et næringsrikt kosthold

Generelt vil et godt immunforsvar beskytte deg mot forkjølelse. Utvalget av grønnsaker og frukt er kanskje ikke det mest spennende på høsten og vinteren, men husk å sørge for å få nok næring og vitaminer via kosten, eller ved å supplere med et godt kosttilskudd.
Mange spiser store doser med c-vitamin når forkjølelsen presser på, selv om det ikke bevist at dette kan holde forkjølelsen borte. Det er litt mindre kjent at mangel på D-vitamin nedsetter immunforsvaret og gjør dermed at man er mer mottakelig for forkjølelse og andre infeksjoner. Finn D-vitamin her!

Og til slutt…

Det er et omdiskutert tema om man blir forkjølet eller ikke når man blir kald og nedkjølt, men det er mange som føler at de blir lettere forkjølet når de har sittet et sted med trekk eller vært nedkjølt. Sørg derfor for å kle deg godt – spesielt rundt nakke og hals.


Se nettside
Med24.no – PB19 – 4855 Froland – Tlf. 21 95 94 90 – E-mail: info@med24.no - Org nummer: 28520832
Vinn et gavekort til Med24.no500,00 NOK
Abonner på vårt nyhetsbrev og delta i konkurransen om et gavekort på 500,00 NOK
Takk for din påmelding!
Vinneren blir kontaktet direkte og blir
offentliggjort i nyhetsbrevet hver måned