Fiskeolje - Alt du behøver å vite!

Fiskeolje, dha, epa, gla og ala

Fiskeolje inneholder de essensielle omega 3 fettsyrer som har en lang rekke fordeler for din helse. Fiskeolje bidrar især til ditt hjerte-kretsløp, hjerne og ledd, som alle er livsnødvendige funksjoner. Denne artikkelen gir deg et overblikk over hvorfor du bør innta fiskeolje, hvilke fordeler fiskeoljen har for deg og hvordan du kan innta fiskeolje naturlig gjennom kosten.


Hva er fiskeolje?

Fiskeolje er omega 3 fettsyrer som er utvunnet av fisk. Det er livsnødvendige stoffer som blir tilført enten gjennom kosten eller som et kosttilskudd. Omega 3 fiskeoljer tilhører gruppen flerumettede fettsyrer og hører derfor også til gruppen sunne oljer. De egentlige fiskeoljer inneholder omega 3, DHA og EPA, som du kan lese mer om lengre ned på siden.


Hva er DHA, EPA, GLA og ALA?

EPA, GLA, DHA og ALA har alle det tilfelles, at de er essensielle fettsyrer som kroppen har bruk for. Oljene kan deles opp i sunne og ikke sunne oljer, men uansett hvilken gruppe de tilhører, har kroppen behov for et daglig inntak.

DHA (docosahexaensyre) er en omega 3 fettsyre som stammer fra fisk. DHA er den mest forekommende fettsyre i sentralnervesystemet.

EPA (eicosapentaensyre) er liksom DHA en essensiell omega 3 fettsyre som stammer fra fisk. EPA inngår i alle kroppens cellemembraner, hvor de har stor betydning for cellenes funksjon.

ALA (alfalinolensyre) finner du i f.eks. linfrø, chiafrø, spinat, grønnkål, kjøtt og egg. Kroppen danner ikke ALA selv, men kan selv omdanne disse fettsyrene til EPA og DHA, men denne prosessen er svært ineffektiv og det er derfor lurt med påfyll av de marine fettsyrene gjennom kosten. ALA går også under navnet omega 3 sammen med DHA og EPA.

GLA (gammalinolensyre) Omega 6 er ikke en fiskeolje, men finnes ofte i et kompleks med fiskeolje. Omega 6 finnes typisk i planteoljer som mais-, druekjerne- og solsikkeolje. GLA bidrar til et normalt niveå av kolesterol i blodet.

Omega 9 er heller ikke en fiskeolje, men finnes liksom omega 6 i mange komplekser av oljer. Omega 9 er enkeltmettede fettsyrer og kategoriseres derfor som usunn olje. Fettsyren omega 9 finnes ofte i avokado og oliven. Omega 9 er godt for kretsløpet og kolesterolbalansen.


Hvordan virker fiskeolje?

Fiskeolje har mange viktige funksjoner i forbindelse med hjerte-kretsløpet, leddene og hjernen. Fiskeolje/omega 3 er en essensiell fettsyre, som kroppen skal ha tilstrekkelig av for å fungere optimalt.

Fiskeolje har en nyttig effekt og bidrar til følgende:

  • Bidrar til et normalt fungerende hjerte
  • Bidrar til en normal hjernefunksjon
  • Bidrar til et normalt syn
  • Virker mot for høy konsentrasjon av triglycerider i blodet

Spesielt gravide har mye nytte av et daglig tilskudd fiskeolje. Ved et daglig inntak av fiskeolje kan du være med til å styrke barnets syn og hjerne, samt muligvis forbedre den senere motorikk og intelligens. Derfor er det anbefalelsesverdig å ta fiskeolje under graviditeten.


Fiskeolje gjennom kosten

De beste kilder til DHA og EPA er følgende:

  • Makrell
  • Sadin
  • Sild
  • Steinbittrogn
  • Stenbitt
  • Laks
  • Ål
  • Regnbueørret

De beste omega 3 fettsyrer finnes i fete, ville fisk. Det vil si at den beste kvalitet fiskeolje, som du får gjennom din kost, er fra fisk som er friskfanget og har levd i naturen. Ofte er fisk fra oppdrett og lignende vant til å bli foret med kraftfor. Når fiskene ikke får den naturlige føden som de ville få når de er ville, danner de ikke de samme essensielle oljer som en fisk fra naturen.


Hvor mye fiskeolje skal vi ha?

Den anbefalte dosen pr. dag for et voksent menneske er 600-1000 mg. omega 3. Det tilsvarer ca. at du spiser fete fisk 2 ganger om uken. Kosttilskudd som inneholder ALA i stedet for DHA og EPA, skal tas i meget store doser i forhold til normalt for å oppnå den anbefalte mengde omega 3.


Fiskeolje og bivirkninger

Fiskeolje med antioppstøt fra Futura - få en høy dose EPA og DHA daglig

Der er ikke observert alvorlige bivirkninger ved inntak av fiskeolje i anbefalte doser.

Den mest kjente bivirkning er oppstøt med smak av fiskeolje. Det kan være ubehagelig, men det er ikke farlig. Du kan i tilfelle av oppstøt velge en fiskeolje med anti-oppstøt effekt. Ved meget store doser fiskeolje kan du oppleve løs avføring og oppkast.

Noen mener at fiskeolje kan ha en lett blodfortynnende virkning og at du derfor bør avslutte ditt inntak av fiskeolje gjennom kosttilskudd et par uker før forventet fødsel for å minske risikoen for å blø. Alternativt kan du skrive i din journal at du tar fiskeolje som kosttilskudd. På den måten kan legene se at det er en risiko - f.eks. i forbindelse med keisersnitt.


Fiskeolje og annen medisin

I noen tilfeller kan fiskeoljen påvirke annen medisin som du får med resept. Det er derfor viktig å informere din lege om at du tar fiskeolje. Spesielt i følgende sammenhenger:

  • Blodfortynnende medisin
  • Koleterolsenkende medisin

Fiskeolje kan ha en blodfortynnende effekt på blodet og bør derfor inntas med varsomhet eller under kontroll med din lege i forbindelse med annen medisin. Fiskeolje kan i utgangspunktet godt inntas i forbindelse med blodfortynnende medisin, men kontakt din lege før oppstart.


Les våre andre artikler omkring fiskeolje her.

Fri frakt fra 499 kr

Med Helt Hjem eller Postnord

14 dagers returrett

14 dagers retur- og angrerett fra du mottar varen

Medlemsbonus

Du får bonus hver gang du handler hos oss

Kundeservice

Kontakt oss på tlf. 21 95 94 90 (09-15 hverdager) eller email info@med24.no

Spar enda mere på alle dine sunne innkjøp!

Meld deg til nyhetsbrevet vårt og få tilgang til eksklusive tilbud, kampanjer og eksperttips til en sunnere livsstil.