Gode råd for et stabilt blodsukker

Skrevet av

Et stabilt blodsukker er viktigere enn mange tror, og mange tenker ikke på at det kan være viktig før det blir et problem. Når du lærer tegnene for høyt og lavt blodsukker vil du også kunne nikke gjenkjennende til at du nok selv har opplevd begge deler. 

Hvis ditt blodsukker er for lavt vil du ofte føle deg trett og uopplagt. Du kan ha vanskelig ved å konsentrere deg, og kanskje ha humorsvinginger. Hvis du derimot har et for høyt blodsukker blir kroppen din stresset. Du kan bli hyperaktiv og tære på masse energi som kroppen din i virkeligheten ikke har. 

Hvis du har høyt blodsukker i lengre perioder kan du risikere at det utvikler seg til diabetes. Du kan med fordel holde øye med ditt blodsukker med din egen blodsukkermåler.

Les med videre og få noen gode råd til hvordan du sikrer deg et stabilt blodsukker. 

Unngå overforbruk av sukker

Overforbruk av sukker kan gi et for høyt blodsukkertall. Jo mere sukker, fruktsukker, melkesukker og lignende du spiser, jo mere stiger blodsukkeret ditt. Et overdrevent forbruk av sukker i lengre tid kan føre til at man utvikler diabetes. 

Og det er også vel verdt å være obs på "skjulte" sukkerkilder. Frukt og smoothies er sunt, men vær bevisst på at disse inneholder høye mengder sukker. Skift et eple ut med en gulerot, og ha grønnsaker i smoothien, så senker du med en gang sukkerinnholdet i disse produktene. 

Drikk nok vann

Visste du at væskemangel påvirker blodsukkeret ditt? Hvis du drikker for lite vann produserer kroppen et hormon som kalles Antidiuretisk hormon (ADH) eller vasopressin. ADH gjør at nyrene dine holder på vannet og får leveren til å produsere mere blodsukker, som igjen kan føre til høyt blodsukkernivå. 

Hold deg i bevegelse

Når du beveger deg brenner du karbohydrater som sukker. Musklene bruker sukker fra blodet ditt når du øker aktivitetsnivået. Dette gjør at blodsukkeret ditt faller, og du minsker samtidig risikoen for overvekt, som kan være en medvirkende faktor for diabetes risiko. 

Effekten av trening på blodsukker avhenger av mange ting, blant annet hvor lenge du er aktiv. Fysisk aktivitet kan senke blodsukkernivået ditt i opp til 24 timer etter treningen gjennom å gjøre din kropp mer sensitiv til insuliin.

Spis proteiner

Proteiner i form av kjøtt, fugl, fisk, egg, bønner og lignende hjelper med å stabilisere blodsukkeret ditt. Sørg for å spise minst 1 måltid om dagen som inneholder protein. 


Spis frukt, mandler, salat eller bær

Når ditt blodsukker begynner å falle i løpet av ettermiddagen og du kan merke at du trenger noe mat eller sukker, kan du med fordel spise en frukt eller lignende. Du skal bare være oppmerksom på at bananer har et stort innhold av fruktsukker, så prøv et eple eller annet i stedet. På den måten kan du holde blodsukkeret ved like inntil hovedmåltidet.


Spis de sunne fettstoffer

Der er forskjell på gode og dårlige fettstoffer. De usunne fettstoffer er for eksempel en billig margarin, i chips eller lignende. Du bør daglig sørge for å få noen gode oljer og fettstoffer fra f.eks. fisk og linfrø. Et feil inntak av fettstoffer vil resultere i et høyt blodsukker og overvekt.


Spis grove grønnsaker og masse fiber

Når du spiser grønsaker, spesielt de grove, vil kroppen få masse å arbeide med. Grønnsakene er ikke fulle av karbohydrater som får blodsukkereret til å stige, og vil derfor være med til å stabilisere ditt blodsukker.


Spis oftere, mindre posjoner og flere fibre

Når du sørger for å få den korrekte mengde mat i løpet av dagen og ikke minst masser av fibre, stabiliserer du ditt blodsukker. Du risikerer ikke å få lavt blodsukker ved å mangle næring. Når du spiser fiberrik mat, vil din kropp få en masse sunn energi og magen noe å arbeide med. 


Hvis du er i tvil om dine blodsukkers normalverdier eller mistenker det for enten å være lavt eller høyt, kan du med fordel bruke en blodsukkermåler. Blodsukker kan måles meget enkelt og raskt. Det finnes flere muligheter i form av blodsukkerapparater som du enkelt kan bruke hjemme.

Fri frakt fra 699 kr

Med Helt Hjem eller Postnord

14 dagers returrett

14 dagers retur- og angrerett fra du mottar varen

Medlemsbonus

Du får bonus hver gang du handler hos oss

Kundeservice

Kontakt oss på tlf. 21 95 94 90 (10-14 hverdager) eller email info@med24.no

Spar enda mere på alle dine sunne innkjøp!

Meld deg til nyhetsbrevet vårt og få tilgang til eksklusive tilbud, kampanjer og eksperttips til en sunnere livsstil.