B-vitamin

B-vitamin er en gruppe av 8 vannoppløselige vitaminer:  B1-vitamin (tiamin), B2-vitamin (riboflavin), B3-vitamin (niacin/nikotinsyre), B5-vitamin (pantotensyre), B6-vitamin (pyridoxin), B7-vitamin (biotin), B9-vitamin (folsyre) og B12-vitamin (cobalamin). Les mer om B vitaminer her

Hva er B vitamin?

B vitaminer er noen av de mest essensielle vitaminene for kroppen. B vitamin bidrar til kroppens normale funksjon og medvirker til at vår nervesystem, psyken og indre organer fungerer som de skal. 

B vitaminer er en veldig kjent vitmainkilde. B vitmainer spiller en viktig rolle for kroppens funksjoner, blant annet energiproduksjonen, vår mentale tilstand, skjelett, hud, hår, negler, graviditet etc. Behovet for B vitamin stiger når man blir utsatt for stress, dårlig ernæring eller overdreven bruk av stimulanser, deriblant sukker. Vitaminet er vannoppløselig, noe som betyr at overskudd av B vitamin som kropen ikke har bruk for blir skilt ut med urinen. Alle B vitaminer har en antioksiderende virkning og motvirker derfor aldring og frie radikaler. 

De 8 B vitaminene:

  • Thiamin B1
  • Riboflavin B2
  • Niacin B3
  • Pantotensyre B5
  • Pyridoxin B6
  • Biotin B7
  • Folsyre B9
  • Cobalamin B12

Hva er B vitamin godt for?

Selv om man snakker om B vitamin som ett vitamin, finnes det 8 ulike B vitmainer. De har alle forskjellige funksjoner og virkninger. Her er en oversikt over de ulike B vitaminene:

B1 (Thiamin)

B1 vitaminet har en positiv funksjon for tarmfunksjonen, leverfunksjonen og spesielt nervefunksjonen. B1 bidrar til at karbohydrat omdannes til glukose, og når glukose forbrennes av kroppen skapes det energi som er viktig for at blant annet hjerte, hjerne og muskler kan fungere. 

B2 (Riboflavin)

B2 vitaminet hjelper som B1 vitaminet til med at vi har et velfungerende nervesystem. Samtidig opprettholder B2 en normal funksjon av slimhinnene, normal hud, hår og negler. B2 vitaminet opprettholder også produksjonen av de røde blodlegemene samt et velfungerende syn. 

B3 (Niacin)

B3 vitaminet bidrar til en normal psykisk funksjon, et normalt fungerende nervesystem, opprettholdelse av normal hud, normale slimhinner og medvirker til å minske utmattelse og tretthet. 

B5 (Pantotensyre)

B5 bidrar til en normal psykisk yteevne og minsker tretthet og utmattelse. Vitaminen bidrar også til en normalt energigivende metabolisme, som er cellenes stoffskifte. 

B6 (Pyridoxin)

B6 kalles også for kvinnenes vitamin og består av 3 kjemiske forbindelser kalt pyridoxin, pyridoxal og pyridoxamin. Vitamin B6 bidrar til produksjon av hormonene adrenalin og insulin, hjelper med å utvinne energi fra maten vi spiser og bidrar til å beskytte nervecellene og nervenes signalstoffer. 

B7 (Biotin)

B7 er en viktig komponent i ensymer involvert i metaboliseringen av fett og karbohydrater og påvirker cellevekst samt aminosyrene involvert i proteinsyntesen. 

B9 (Folsyre)

B9, også kjent som folsyre, folat og folacin har mange viktige funksjoner i kroppen og bidrar blant annet til dannelsen av røde blodlegemer i kroppen og er et co-enzym i stoffskifteprosessen. 

B12 (Cobalamin)

B12 er en gruppe kjemiske stoffer kjent som kobalaminer og bidrar til dannelsen av røde blodlegemer og et velfungerende nervesystem. 


Hvem har bruk for B vitamin?

Siden B vitaminene alle har ulike funksjoner i kroppen, oppfyller de alle ulike behov. Men generelt kan mennesker som lider av spiseforstyrrelser, eller er røykere, eldre, gravide, ammende, sportsutøvere, kronisk syke, alkoholikere og mennesker med psykisk eller fysisk stress, ha gavnlig nytte av et tilskudd B vitamin. Også mennesker som lider av hårtap, skjøre negler og dårlig hud kan ha en positiv effekt av B vitaminer. 


Hvor mye B vitamin skal man ta?

Anbefalt daglig tilførsel av B vitamin er forskjellig for hvert enkelt B vitamin. Les mer om hvert enkelt vitamin her: 

- Thiamin B1
- Riboflavin B2
- Niacin B3
- Pantotensyre B5
- Pyridoxin B6
- Biotin B7
- Folsyre B9
- Cobalamin B12


Hvor finner man B vitamin i matvarer?

Selv om B vitaminer finnes i mange forskjellige matvarer, forsvinner de lett under tilberedning med varme. Matvarer med høyeste innhold B vitaminer er blant annet animalske produkter som kjøtt, fisk, fjærkre, egg og meieriprodukter, samt grønnsaker som spinat, grønnkål, erter og bønner. 

Fri frakt fra 499 kr

Med Helt Hjem eller Postnord

14 dagers returrett

14 dagers retur- og angrerett fra du mottar varen

Medlemsbonus

Du får bonus hver gang du handler hos oss

Kundeservice

Kontakt oss på tlf. 21 95 94 90 (09-15 hverdager) eller email info@med24.no

Spar enda mere på alle dine sunne innkjøp!

Meld deg til nyhetsbrevet vårt og få tilgang til eksklusive tilbud, kampanjer og eksperttips til en sunnere livsstil.