A-vitamin

A-vitamin er viktig for reguleringen av cellevekst, immunforsvaret og spesielt for synet. I tillegg øker  A vitamin produksjon av hudceller, er en sterk antioksidant og har stor betydning for hår, negler, tenner og slimhinner. Sist, men ikke minst, medvirker Vitamin A til omsetting av jern. Vitamin A er et fettoppløselig vitamin, noe som betyr at det samles opp i fettvevet og i leveren, og dermed oppbevares overskudd i kroppen til senere bruk. Les mer om vitamin A her. 

Hva er A vitamin?

A vitamin er en gruppe vitaminer som er viktige for huden, synet, slimhinnene, immunforsvaret samt vekst og fosterutvikling. A vitamin er fettoppløselig, noe som betyr at overskudd av vitaminet lagres i kroppen og at vi derfor skal være oppmerksomme på å ikke få i oss for mye A vitamin. Spesielt gravide skal være oppmerksomme på at de hverken får i seg for mye eller for lite av vitaminet. 

Fordi vi i Norge i de fleste tilfeller får nok A vitamin gjennom kosten med et vanlig kosthold med gulerøtter, meieriprodukter, fet fisk og lever, dekker dette behovet for de aller fleste. Men i noen tilfeller kan det være nødvendig med et tilskudd A vitamin, for eksempel ved hudlidelser, øyeproblemer eller underernæring. 

Fordeler ved A-vitamin:

  • Opprettholdelse av normal og sunn hud og slimhinner
  • Normal utvikling og vedlikeholdelse av synet
  • Normal vekst og bendannelse
  • Normalt immunforsvar og motstandskraft mot infeksjoner
  • Normal dannelse av hormoner

Symptomer ved A vitamin mangel:

A vitamin mangel er veldig sjelden siden kroppen lagrer A vitamin i lang tid. A vitamin bidrar til å opprettholde immunsystemet, og derfor vil ofte en A vitamin mangel vise seg som dårlig immunforsvar, med dårlig bekjempelse av infeksjoner og langvarige sykdommer. Mangel kan også ha en innvirkning på synet, spesielt nattesynet kan bli svekket, og ved mer alvorlige tilfeller kan man få tørre øyne og en fortykkelse av øyets hornhinne. Tørr og irritert hud og andre slimhinner kan også være et tegn på mange på A vitamin. 

Hvem bør ta A vitamin tilskudd?

Siden A vitamin lagres i kroppen er det for de aller fleste ikke nødvendig med et tilskudd av A vitamin. Følgende grupper har normalt størst risiko for A vitamin mangel: 

  • Eldre
  • Gravide og ammende
  • Personer med sykdommer hvor opptakelsen av fett er nedsatt
  • Ensidig kost
  • Stort alkoholforbruk
  • Langvarig slankekur eller underernæring
  • Kvinner i overgangsalderen

Typer A vitamin:

A vitamin finnes i flere utgaver. Retinol finnes bare i fettholdige matvarer fra dyreriket, slik som tran, lever, helmelk, smør, fløte, fet fisk og andre fete meieriprodukter. 

Betakaroten blir omdannet til retinol i kroppen og finnes i grønnsaker, frukt og bær. Spesielt grønnsaker med rød, gul eller mørkegrønn farge inneholder karoten. 

  • Retinol
  • Retinylacetat
  • Retinylpalmitat
  • Betakaroten


Anbefalt daglig inntak av A vitamin:

Da de fleste nordmenn får i seg nok A vitamin gjennom kosten er det ikke anbefalt at man tar et tilskudd A vitamin med mindre man har mangel. Norge følger "Nordic Nutrition Recommendations" for anbefaling av daglig inntak av vitamine. 

A vitamin måles i "retinol ekvivalenter" RE, og dette brukes for å konvertere alle kilder av A vitamin til retinol. For eksempel omdannes betakaroten til retinol i kroppen, og når man omtaler betakaroten, snakker man om hvor høy RE en matvare eller kosttilskudd har, altså hvor mye retinol kroppen normalt sett vil omdanne betakarotenet til. 


Kvinner Menn Barn 2-5 år Barn 6-9 år Barn 10-13 år
700 RE 900 RE 350 RE 400 RE 600 RE

Kilde: Nordic Nutrition Recommendations 2012


Naturlig A vitamin gjennom maten vi spiser

Den mest naturlige måten å få i seg A vitamin er gjennom maten vi spiser, og hvis du spiser sunt og variert er det en god sjanse for at du allerede får i deg nok A vitamin. 

  • Melk og andre meieriprodukter
  • Egg
  • Lever
  • Gulrøtter og andre grønnsaker, for eksempel broccoli, grønnkål, squash
  • Frukt, slik som aprikoser, mango og melon

Normal mengde av A vitamin per 100 g matvare

  • Okselever: 23220 RE
  • Levertran eller fiskelever: 4794 RE
  • Grønnkål, rå: 446 RE
  • Gulrot, rå: 437 RE
  • Eggeplomme: 440 RE
  • Spinat, rå: 378 RE
  • Ost (Norvegia): 300 RE
  • Fløte, 20% fett: 279 RE

(1 mikrogram retinol = 2 mikrogram beta-karoten = 1 RE)

Kilde: Matvaretabellen


A vitamin og hudpleie

A vitamin er essensiell for vedlikeholdelse av huden, spesielt epidermis - det øverste hudlaget. A vitamin har en positiv effekt på akne, solskadet hud, rynker samt noen typer pigmentforandringer. 

A vitamin blir hyppig brukt i anti-age dagkremer siden det har en dokumetert effekt på huden. Man skal være oppmerksom på at huden skal vennes til sterke A vitamin kremer, og at når det brukes i forbindelse med akne kan det få huden til å slå ut til å begynne med siden vitaminet transporterer ut betennelsestilstander og urenheter. 


Kan man få for mye A vitamin?

Siden A vitamin er fettoppløselig og lagres i fettet i kroppen kan man godt få for mye A vitamin. Forskjellen på fett- og vannoppløselige vitaminer er at de vannoppløselige skilles ut gjennom urinen mens de fettoppløselige opphoper seg i kroppen. A vitaminets viktigste depot i kroppen er leveren siden opp til 90% av vitaminet deponeres der. Resten lagres i fettvev, lunger og nyrer. 


- Hvordan viser en overdose av A vitamin seg?

Man kan oppleve en direkte forgiftning av A vitamin hvis man tar mere enn 15 mg om dagen, eller en stor dose på 100 mg.  

Hvis du spiser for mye A vitamin kan du oppleve å få kløe i huden og irritabilitet, mer alvorlige bivirkninger som forhøyet trykk i hjernen, bli svimmel, få kvalme eller hodepine og i værste fall koma og til og med dødsfall. Gravide kvinner som tar for mye A vitamin risikerer fosterskade på barnet og derfor anbefaler man ikke gravide å ta tilskudd av A vitmain.

En ufarlig bivirkning av A vitamin, spesielt betakaroten, er en gullaktig farge i huden, spesielt håndflater og under føttene. Dette er dog et tegn på at du får for mye A vitamin tilført. 

Det anbefales også at røykere ikke får for mye A vitamin av typen betakaroten siden det har vist seg at det muligens er en sammenheng mellom røyking og betakaroten som kan være stimulerende på utviklingen av lungekreft. 


Riktig inntak vitamin A - ikke for mye og ikke for lite

Siden de fleste nordmenn får i seg nok A vitamin gjennom kosten, anbefales det ikke at man tar ytterlige tilskudd av denne vitaminen med mindre man lider av mangler. Spesielt hvis man tar tran og spiser fet fisk, skal man være oppmerksom på å ikke få i seg for mye A vitamin. Det anbefales ikke at man tar mer enn 1 kosttilskudd som inneholder A vitamin (heri inkludert tran), og at hvis man ønsker ta multivitaminer, finner et alternativ som ikke inneholder A vitamin. 

Fri frakt fra 499 kr

Med Helt Hjem eller Postnord

14 dagers returrett

14 dagers retur- og angrerett fra du mottar varen

Medlemsbonus

Du får bonus hver gang du handler hos oss

Kundeservice

Kontakt oss på tlf. 21 95 94 90 (09-15 hverdager) eller email info@med24.no

Spar enda mere på alle dine sunne innkjøp!

Meld deg til nyhetsbrevet vårt og få tilgang til eksklusive tilbud, kampanjer og eksperttips til en sunnere livsstil.