Lysterapi - unngå vinterdepresjonen

Mange mennesker kan ikke tenke seg en vinter uten en lysterapilampe. Lysterapi er den primære behandlingsmåten mot alt fra vinterdepresjoner og sesongavhengige stemningslidelser, til tretthet, tap av energi og søvnforstyrrelser i løpet av mørketiden. Lysterapi kan også hjelpe med å forebygge og behandle jetlag. Les mer om lysterapi her

Hva er lysterapi?

Mange mennesker kan ikke tenke seg en vinter uten en lysterapilampe. Vintertretthet, depresjon og dårlighumør, gjerne fulgt av nedsatt eller overdrevet apetitt, lavt energinivå, netrykthet og dårlig søvn. 

Lyset fra en lysterapilampe simulerer dagslys og hjelper derfor kroppen og sinnet med å holde seg våken. 


Lysterapiprodukter kan hjelpe deg med å:

Lysterapi er den primære behandingsmåten mot vinterdepresjoner, som ikke innebærer medisiner og medikamenter. 

  • Gir mere energi i hverdagen
  • Øke nivået av serotonin i hjernen
  • Stabilisere døgnrytmen

Sypmtomer på vinterdepresjon:

  • Overdreven tretthet om morgenen, man føler seg ikke uthvilt og det er vanskelig å våkne ordentlig
  • Netrykthet gjør at man er i dårlig humør og blir lett irritert
  • Mange opplever også manglede sexlyst
  • Mange får en trang etter karbohydrater og godteri som et forsøk på å få mere energi, men så ender man opp med å legge på seg
  • Fysiske symptomer kan være leddsmerter, mageproblemer og redusert immunforsvar
  • Morgenkvalme
  • Tilbaketrekking fra familie, venner og sosiale aktiviteter
  • Vanskeligheter med å konsentrere seg og fullføre oppgaver

Hvordan virker lysterapi?

Lysterapi virker ved at serotonin nivet stiger. Lyset fra produktene får en spesiell type celle inne i øyet ditt til å gi beskjed til hjernen om at det skal produserer mere serotonin. På den måten minner det om medisinen man får fra legen hvis man er deprimert, fordi mange av disse øker også produksjonen av serotonin. 


Hvordan foregår lysterapi?

Lysterapi består i at man sitter foran en lampe som sender ut et spesielt hvitt lys i en spesifikk styrke. Man skal bruke denne lampen et visst antall timer om dagen, alt etter lampens styrke. 


10 gode råd for effektiv lysterapi:

Her er et par praktiske tips for å få mest mulig ut av din lysterapilampe: 

  1. Bruk en lysterapilampe med 10.000 lux. Dette er 20 ganger sterkere enn normalt innendørslys og den mest effektive styrken for lysterapi. Hvis lysterapilampen din er svakere enn dette, skal du bruke den i lengre tid for å få full effekt
  2. Lyslampen skal gi et fullspektret hvitt lys, men ikke UV lys. UV lys er skadelig for kroppen så en lysterapilampe skal helst filtrere ut 99% av UV strålene
  3. Posisjoner lysterapilampen ved øyenhøyde eller høyere. Lampen skal ha samme funksjon som sollys og skal derfor ikke sitte for lavt.
  4. Plasser lampen ca 60 cm borte fra øynene dine. Hvis du har en lampe som er svakere enn 10.000 lux, skal den plasseres nærmere.
  5. Plasser lysterapilampen i en vinkel og ikke rett foran øynene dine. Den beste posisjonen er ca 45 grader enten til høyre eller venstre.
  6. Bruk lysterapilampen om morgenen for 20 til 60 minutter, avhengig av behov. Start med 20-30 minutter og se om det hjelper. Bruk lampen i lengre perioder hvis du trenger det. Du kan gjerne bruke lampen mens du gjør andre ting.
  7. Jevnlig bruk er viktig. Bruk lampen hver dag fra tidlig høst og gjennom vinteren. Jo mer alvorlig du føler vinteren, jo tidligere bør du begynne med lysterapien.
  8. Ikke bruk lysterapi hvis du er på medisin som gjør deg lyssensitiv eller går igjennom en lyssensitiv hudbehandling. Noen antibiotika har denne effekten, samt litium melatonin og aknebehandlinger slik som isotretionin.
  9. Følg med på humøret ditt for å se om lampen har noen virkning. Du burde oppleve en forbedring i løpet av 1-2 uker. Noen har negative reaksjoner de første par dagene, men dette burde gå over.
  10. Kombiner gjerne lysterapi med andre effektive midler mot sesonglidelser, slik som for eksempel fysisk aktivitet, yoga, mindfullness eller mere tid utendørs i frisk luft.

SAD - Seasonal Affective Disorder

Vinterdepresjon er også kjent som SAD - Seasonal Affective Disorder, sesongavhenging depresjon. SAD er klassifisert som en "spesifisering av depressiv lidelse" og ikke en egen stemningslidelse, men altså en underlidelse under depressiv lidelse. SAD kjennetegnes ved at personer som ellers har en normal psykisk helse mesteparten av året, opplever depressive symptomer om vinteren, eller i sjeldne tilfeller om sommeren. 


Lysterapi mot jetlag

Jet lag defineres som en gruppe symptomer som man opplever etter hurtig reise over tidssoner. Jet lag kommer fordi vår kroppsklokke ikke kan tilpasse seg hurtig nok til den nye destinasjonen. De første dagene etter en slik reise kan man derfor oppleve at kroppens klokke langsomt tilpasser seg den lokale time og symptomene på jet lag forsvinner. 

Symptomer på jet lag inkluderer forstyrret søvnmønster og tretthet. Mange strever med å sovne, eller har forstyrret søvn, slik at søvnen blir kort eller for dårlig kvalitet til at man blir uthvilt. Mange strever også med å holde seg våken i løpet av dagen, og kan miste apetitten, føle fysisk ubehag grensende til febertilstander, maveproblemer, hjernetåke og vanskeligheter med å konsentrere seg og gjøre enkle oppgaver. 

Når du reiser vestover kan du jetlag gjøre at du føler deg trett alt for tidlig. Søvnen blir avbrutt og det er vanskelig å våkne om morgenen fordi man ikke har sovet. 

Når du reiser østover kan det være vanskelig å sovne om kvelden fordi kvelden kommer så mye tidligere enn man er vant til.

Slik kan du bruke lysterapi mot jet lag:

Lys er et effektivt middel for å tilbakestille kroppens klokke og kan hjelpe til med å føle oss mer våkne og tilpasse. Lysterapi kan hjelpe gjennom å tilpasse kroppen delvist til destinasjonens tidssone allerede før man reiser, dermed har man en kortere jet lag periode og vil raskere komme på beina igjen etter reisen.

Kroppens klokke kan ikke endres mer enn 1 time om dagen, så hvis du begynner med lysterapi for eksempel 5 dager før avreise, kan du rekke å skifte kroppens klokke gradvist 5 timer gjennom å legge deg og våkne tidligere, og bruke en lysterapi lampe den første timen etter at du har våknet. Lampen trenger ikke brukes kontinuerlig i denne timen, man kan godt ta en dusj eller lage en kopp kaffe uten å tape effektiviteten i effekten.

Når du ankommer, skal du både unngå og eksponeres til lys på de riktige tidspunktene. Du skal så langt som mulig ikke eksponeres for lys i det tidsrommet du skal sove i den nye tidssonen, så hvis du for eksempel skal reise fra flyplassen eller blir eksponert for lys på flyet, kan du bruke solbriller eller på annet vis beskytte øynene mot lyset. Når det er tid for å eksponeres til lys, kan en lysterapi lampe booste dagslyset og hjelpe deg med å bli kvitt jet lag langt raskere enn ellers. 


Fri frakt fra 499 kr

Med Helt Hjem eller Bring

14 dagers returrett

14 dagers retur- og angrerett fra du mottar varen

Medlemsbonus

Du får bonus hver gang du handler hos oss

Kundeservice

Kontakt oss på tlf. +47 21 95 94 90 (09-15 hverdager) eller email info@med24.no

Spar enda mer på dine sunne valg!

Meld deg på nyhetsbrevet vårt og få tilgang til eksklusive tilbud, kampanjer og eksperttips.