Fysisk aktivitet gir overskudd i hverdagen

Fysisk aktivitet


Kroppen er så klokt innrettet at den langt på vei kan kompensere for den levemåten vi byr den, røyk, junkfood, stress, for lite søvn mm. Det vil si at selv om vi banker løs på den, er den snill og gavmild og bygger oss pent opp igjen…uten å sette for mange tydelige spor!

Det kan vi nyte godt av i hvert fall inntil vi blir omkring 25-35 år (alt etter vårt genetiske opphav og summen av belastninger), så begynner vårt levevis å sette sine tydelige spor, for her er kroppens oppbyggende egenskaper for nedadgående! That’s a fact!

For mange betyr det, at ryggen begynner å verke, fettkiloene sitter ekstra godt fast, rynkene kommer til syne, energien daler osv. Og selv om det er vanskelig, bør vi nok takke kroppen for de tydelige signalene, for nettopp disse symptomene gjør at riktig mange av oss, i samme periode, får øynene opp for at vi blir nødt til å gjøre noe med det!

Det kan godt være at symptomene ikke i første omgang virker dødsens alvorlige og kan klares med et par Panodil og en god dekkende krem, men på lang sikt, kan de utvikle seg til langt alvorligere livsstilssykdommer som hjertekarsykdommer, diabetes, kroniske smerter, gikt, depresjon, kreft mv. Hodepine, muskelsmerter, tretthet og hormonelle forstyrrelser er blitt en naturlig del av hverdagen for alt for mange. Hvor ofte tar du et par smertestillende tabletter?

 Du skal ikke ta smertestillende med mindre det er strengt nødvendig.

Vi er ikke skapt til å ha vondt, småhodepine eller til å slepe oss trette opp av sengen eller sove på sofaen når klokken er 21. Eller å “snufse” 3-5 ganger hver vinter. Og vi er ikke bygget til å ha oppblåst mage, forstoppelse eller diare med jevne mellomrom. Har du det sånn, skal du gjøre noe med det!

Vi er tvært imot skapt til å være friske når vi står opp, og ha en naturlig energi hele dagen, til å sove hele natten hvor kroppen restituerer og gjenoppbygges og til en smertefri tilværelse fra vugge til grav. Er din hverdag preget av spenninger, tretthet, utilpasshet, vektubalanser og annet som nevnt ovenfor, er det på tide at du ser på de tingene i din hverdag som utløser symptomene og gjør noe med det.


Du kan starte med å se på tre områder av ditt liv.

  • Mosjonerer du?
  • Spiser du sunt?
  • Er du tilfreds med ditt arbeid og ditt familieliv?

Det er tre avgjørende punkter for din sunnhet og din trivsel. Du skal ikke endre alle områder på en gang. Ta en liten bit av gangen, men gjør det! Belønningen får du raskt i form av et større velvære, mer energi, bedre nattesøvn, færre smerter, bedre selvtillit, bedre humør og mye annet som styrker deg til å klare hverdagen og gjør livet bedre.


Et godt sted å starte er treningen

Fysisk aktivitet gir overskudd i hverdagen, et bedre humør, færre spenninger, bedre nattesøvn og har på riktig mange områder en bedre effekt enn medisin.

Når du mosjonerer vil det automatisk ha positive innflytelser på dine kostvalg. ALLE kan mosjonere. Barn, unge, gamle, gravide og ja, selv med skavanker og skader kan du mosjonere – det gjelder å finne den mosjonsformen som passer deg. 


7 punkter du kan drøfte med deg selv før du går i gang!

  • Hvilken form er du i? Vi skal krype før vi kan gå, så du skal allerførst finne ut hva som er realistisk og overkommelig for deg nå. Glem hva alle de andre gjør – hold fokus rettet på deg og dine mål med treningen.
  • Har du sykdommer, skader eller skavanker? Drøft mosjonsplanene med din lege, fysioterapeut eller kiropraktor så du vet presis hva som er best for deg.
  • Hvilken mosjonsform synes du er morsom? Finn ditt indre lekebarn og velg ut fra det som gir deg et smil om munnen. La deg ikke stoppe av hva du tror andre tenker. Du behøver ikke nødvendigvis gjøre det alle de andre gjør…Tenk bredt!
  • Er du solotypen eller lagtypen? Hva motiverer deg – også på sikt?
  • Prøv det. Snakk med noen som har prøvd det, eller bestill gratis prøvetimer og kom ut og prøv tingene før du bestemmer deg. Anskaff deg et par gode sko hvis det behøves, men lån gjerne tøyet fra venninner og venners treningsgarderobe inntil du har truffet ditt valg.
  • Sett tiden av i din kalender. Hver uke, og kom av sted annenhver dag. Husk litt er bedre enn ingenting. En god spasertur, sykkeltur eller fysisk lek med barna er også mosjon.
  • Sett det ene benet foran det andre og gjør det. Ofte bruker vi like mye tid på unnskyldninger som det tar å gjøre det. Just do it!

Fri frakt fra 499 kr

Med Helt Hjem eller Postnord

14 dagers returrett

14 dagers retur- og angrerett fra du mottar varen

Medlemsbonus

Du får bonus hver gang du handler hos oss

Kundeservice

Kontakt oss på tlf. 21 95 94 90 (09-15 hverdager) eller email info@med24.no

Spar enda mere på alle dine sunne innkjøp!

Meld deg til nyhetsbrevet vårt og få tilgang til eksklusive tilbud, kampanjer og eksperttips til en sunnere livsstil.