7 enkle råd - Sånn går du 10.000 skritt om dagen

kvinne snører sine løpesko og smiler med24

Du har sikkert hørt masse om at det er sunt for deg å gå 10.000 skritt om dagen. Kanskje opplever du også selv et boost av energi og generelt velvære når du har gått langt en dag. Det kan dog virke som en uoverkommelig oppgave å oppnå så mange skritt, hvis du sitter ned i minimum 8 timer om dagen på jobb. Det er heldigvis langt fra umulig, og de rette vaner kan du lett øke din aktivitet - nærmest uten at du legger merke til det! Bli klokere på hvorfor du bør gå 10.000 skritt daglig og hvordan du enkelt gjør det!


En gåtur er sunn - både for kroppen og psyken

Virker en lang gåtur kjedelig og som sløsing av tid? Faktisk er det mange fordeler ved å gå ofte eller enda daglig. En daglig gåtur er nemlig ikke bare sunn for kroppen, men faktisk også godt for din mentale helse. Forskning viser at en rask gåtur har en positiv innvirkning på humøret og at daglige gåturer kan ha en effekt på mild til moderat depresjon. Når du beveger deg i naturen, behøver du dessuten ikke ha på munnbind, som det ellers er påbudt mange steder.

Gang kan dessuten være med til å

  • Forebygge og minske stress
  • Regulere appetitten
  • Øke blodtilførselen til hjernen og produksjonen av nye celler
  • Gi deg finere hud på grunn av et aktivt blodomløp
  • Minske risikoen for hjertekarsykdommer med 25% ved regelmessig gang

Hvor mange skritt skal jeg gå om dagen?

Skal du følge Helsedirektoratets anbefalinger, skal du være fysisk aktiv minst 30 minutter om dagen ved moderat til høy intensitet. Det kan eksempelvis være rask gang, svømming, sykling, spinning eller sirkeltrening. Vil du bruke mosjon til å fremme et vekttap, skal du derimot opp på 60 minutters fysisk aktivitet daglig.

Når det kommer til gang, peker flere forsøk på at 10.000 er et fornuftig mål for daglig bevegelse. Du kommer lett over de 30 minutters anbefalte fysiske aktivitet daglig, får frisk luft og kommer vekk fra skjermer og andre stillesittende fristelser. Går du 10.000 skritt, tilsvarer det cirka 8 km eller 1 time og 40 minutters bevegelse alt etter ditt tempo.

Strekning eller tempo?

Hvor mye kroppen får ut av 10.000 skritt daglig, kommer an på ditt tempo og terrenget for din gåtur. Går du 4000 skritt i et høyt tempo og et kupert terreng, utfordrer du kroppen i høyere grad og får opp pulsen.

Går du derimot 10.000 skritt i et langsomt tempo og i et flatt område, får du ikke på samme måte utfordret kroppen. Det er altså ikke antallet av skritt som er avgjørende for din form og ditt hjerte – det er tempoet. Selv om du ikke forbedrer ditt kretsløp ved en lang, rolig gåtur, er det fortsatt veldig sunt for din kropp å bevege seg – uansett tempo!

Det er nemlig viktig å huske at den beste mosjon, er den du får. Alt teller med i regnskapet om et sunt liv! Mangler du motivasjon til å bevege deg mer eller endre din livsstil? Da kan du lese denne artikkelen med morsomme ideer til aktivitet i det fri.


Hvorfor 10.000 skritt?

Rådet om de 10.000 skritt stammer opprinnelig fra Japan, hvor man etter OL i 1964 lanserte den første skritteller under navnet “manpo-kei” - eller 10.000 skritt. Den gang var målet og markedsføringen om de 10.000 skritt bare et fengende slagord og et gjett, som siden har vist seg å være særdeles kvalifisert.

Selv om forskere ikke har funnet et magisk antall skritt, hvor de helsemessige fordeler inntrer, er 10.000 daglige skritt et riktig godt sted å starte. I dag er manpo-kei kjent av alle japanere og de 10.000 skritt har dessuten blitt målet for mange japanske gåklubber.


Sånn går du 10.0000 skritt om dagen

kvinne går tur på stranden i solnedgang

Vil du gjerne gå 10.000 skritt daglig eller vil du generelt bare gå mer? Så får du her noen enkle tips til hvordan du kan gå litt hele dagen og dermed raskt nå 10.000 skritt.

1. Kjøp en skritteller

Undersøkelser viser at du går mer hvis du bruker en skritteller. Den lille telleren setter gang i ditt konkurransegen og er både en lett og morsom måte å holde styr på dine daglige skritt. Mange bruker også et digitalt ur eller deres smartphone, som ofte har en app til formålet.

2. Start dagen med en gåtur

Stå opp 10-15 minutter før og ta en rask tur i nabolaget før du møter på jobb. På den måten har du satt de første skritt inn på kontoen allerede før du kommer på jobb.

3. Ta trappen

Bor du i en etasjeeiendom eller jobber du i 3. etasje, kan du enkelt gå lengre enn du pleier hvis du konsekvent dropper heisen. Her har du både mulighet for å få opp pulsen eller kanskje enda styrketrene litt, hvis du har ryggsekk eller innkjøpsposer med.

4. Bytt ut sykkelen med gåben

Lar du sykkelen eller kanskje enda bilen stå, får du fort gått mange skritt daglig. Gå over for å handle, gå for å hente barn og gå på jobb.

5. Skap mulighet for å gå

Øv deg på å skape muligheter for å gå. Du kan parkere bilen lengst vekk på arbeid eller når du handler, og du kan arrangere møter hvor dere går.

6. Bevegelse på jobb

Har du en stillesittende jobb på et kontor, gjelder det å komme opp og stå. Det super sunt for din kropp og kan dessuten gi noen skritt på kontoen. Selv hvis du allikevel sitter ned, kan du øve deg på å reise deg en gang i timen. Hent vann, kaffe, gå over til din kollega i stedet for å skrive en mail eller ta printeren som er lengst vekk.

7. Gang som samvær

Når vi har fri, har vi tendens til å bruke mye tid foran en skjerm. En daglig gåtur kan gi deg og din familie mulighet for å komme vekk fra skjermene, opp av sofaen og ut i naturen. Her kan det vendes både stort og smått, og du også kan invitere en venninne med på tur i stedet for et cafébesøk.


Inspirasjon til en sunn hverdag

Vil du ha flere gode råd, guides og inspirerende artikler? I det store artikkelunivers finner du mange spennende artikler om Trening og Kost, Bærekraftig Livsstil, Kosthold og Mosjon og trening. Du kan dessuten finne masse treningsutstyr og slankeprodukter i Slank & Fitness.

pil til toppen med24

Fri frakt fra 499 kr

Med Helt Hjem eller Postnord

14 dagers returrett

14 dagers retur- og angrerett fra du mottar varen

Medlemsbonus

Du får bonus hver gang du handler hos oss

Kundeservice

Kontakt oss på tlf. 21 95 94 90 (09-15 hverdager) eller email info@med24.no

Spar enda mere på alle dine sunne innkjøp!

Meld deg til nyhetsbrevet vårt og få tilgang til eksklusive tilbud, kampanjer og eksperttips til en sunnere livsstil.